«Γκάζι» με την ηλεκτροκίνηση, «φρένο» με τον πληθωρισμό - Οι ασφαλιστικές ανοίγουν τα χαρτιά τους στην «Οικονομική Ασφαλιστική»

Τρίτη, 31 Μαΐου 2022 14:05
«Γκάζι» με την ηλεκτροκίνηση, «φρένο» με τον πληθωρισμό - Οι ασφαλιστικές ανοίγουν τα χαρτιά τους στην «Οικονομική Ασφαλιστική»

Ρόδα είναι και... γυρίζει κυριολεκτικά και μεταφορικά. Οι εξελίξεις στον κλάδο του αυτοκινήτου είναι ραγδαίες και ο επηρεασμός του ασφαλιστικού κλάδου άμεσος. Από το κατασκευαστικό επίπεδο (ηλεκτροκίνηση, νέα μοντέλα) μέχρι τη θεσμική θωράκιση (ευρωπαϊκές οδηγίες για ασφαλή οδήγηση), οι απαιτήσεις για εξειδικευμένα ασφαλιστικά προϊόντα αυτοκινήτου και προσαρμογή στα νέα δεδομένα διαρκώς αυξάνονται. Το γεγονός, όμως, ότι οι αλλαγές αυτές συμβαίνουν στη μετα-πανδημική φάση, δηλαδή όταν οι οδηγοί επέστρεψαν στους δρόμους και εν μέσω υψηλών πληθωριστικών πιέσεων που ανεβάζουν το επισκευαστικό κόστος των ζημιών, θέτει τις ασφαλιστικές επιχειρήσεις σε επίπεδο συναγερμού.

Ο εξορθολογισμός -δηλαδή η αύξηση- των ασφαλίστρων θεωρείται δεδομένος μετά από πολλά χρόνια συνεχούς μείωσής τους, ωστόσο τα ασφαλιστικά στελέχη επισημαίνουν ότι αυτό θα πρέπει να γίνει με σύνεση και σωστό σχεδιασμό τόσο για τις ίδιες τις εταιρείες όσο και για τους ασφαλισμένους.

Μεγάλες ασφαλιστικές εταιρείες, όπως η Ευρωπαϊκή Πίστη, η NP Ασφαλιστική, η Interamerican και η Συνεταιριστική ΑΕΕΓΑ βρίσκονται ήδη ένα βήμα μπροστά από τις εξελίξεις, αφού προσαρμόζουν τα υπάρχοντα αλλά και δημιουργούν νέα, εξειδικευμένα ασφαλιστικά προϊόντα. Ταυτόχρονα παρακολουθούν στενά την πορεία της οικονομίας και του πληθωρισμού, που συνδέονται άμεσα με την τιμολογιακή πολιτική των ασφαλίστρων οχημάτων.

Η «Οικονομική Ασφαλιστική» απευθύνθηκε στα στελέχη των εταιρειών αυτών με τρία βασικά ερωτήματα:

1. Οι πρόσφατες ευρωπαϊκές Οδηγίες προς τις αυτοκινητοβιομηχανίες είναι πλέον πολύ αυστηρές και θεσπίζουν υποχρεωτικά συστήματα ασφαλείας υψηλής τεχνολογίας και σχεδόν μηδενισμό του αλκοόλ. Πώς επηρεάζει το νέο τοπίο την ασφάλιση των οχημάτων;

2. Η ηλεκτροκίνηση είναι το «όχημα» για τη δημιουργία νέων, ασφαλιστικών προϊόντων;

3. Η επιστροφή στην κανονικότητα, μετά την άρση των περιορισμών, φέρνει αύξηση της κυκλοφορίας των οχημάτων, άρα και των ατυχημάτων. Πώς εκτιμάτε ότι θα επηρεαστεί το ύψος των ασφαλίστρων;

Οι απαντήσεις τους είναι διαφωτιστικές και είναι σίγουρο πως θα αποτελέσουν έναυσμα για τη συνέχιση του δημόσιου διαλόγου στην ασφαλιστική αγορά αυτοκινήτου.

Παναγιώτης Μαρκόπουλος, Ευρωπαϊκή Πίστη

Για τον Διευθυντή Εκδόσεων Κλάδου Αυτοκινήτου της Ευρωπαϊκής Πίστης, Παναγιώτη Μαρκόπουλο, τα ευρωπαϊκά μέτρα για τα στάνταρ ασφαλείας είναι σε θετική κατεύθυνση και σε συνδυασμό με τη σταδιακή επικράτηση της ηλεκτροκίνησης θα δημιουργηθεί νέα ζήτηση για καλύψεις και προϊόντα. Δεδομένης, πάντως, της αύξησης της κίνησης και των τροχαίων, θεωρεί πως η αύξηση των ασφαλίστρων είναι απαραίτητη και αναγκαία.

1.«Από τα μέσα του 2022, το Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης αποφάσισε ότι κάθε νέο όχημα που θα διατίθεται στην αγορά προς πώληση στην Ε.Ε. θα πρέπει απαραίτητα να διαθέτει Σύστημα που θα ανιχνεύει τα επίπεδα αλκοόλ του οδηγού του οχήματος και δεν θα επιτρέπει την εκκίνηση και την οδήγηση του οχήματος. Θα πρέπει να αναφέρουμε ότι στην Ε.Ε. το 25% των τροχαίων ατυχημάτων οφείλεται στην κατανάλωση οινοπνεύματος και άλλων ουσιών με αποτέλεσμα περίπου 40.000 άνθρωποι να πεθαίνουν συνεπεία αυτού του παράγοντα από τροχαία ατυχήματα. Στη χώρα μας τα τροχαία ατυχήματα θεωρούνται πρώτη αιτία θανάτου για τις ηλικίες από 19 έως 39 ετών, ενώ πάνω από το 50% των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων οφείλεται στην κατανάλωση αλκοόλ και άλλων ουσιών. Οι επιπτώσεις του φαινομένου είναι τεράστιες, αφενός για τα άτομα και τις οικογένειες που εμπλέκονται σε αυτού του είδους τα ατυχήματα (οικονομικές, κοινωνικές, ψυχολογικές) αφετέρου για το Κράτος κυρίως οικονομικές. Γενικότερα οι αυτοκινητοβιομηχανίες τα τελευταία χρόνια εντάσσουν τεχνολογίες στα οχήματα ώστε να μειωθεί όσο το δυνατόν περισσότερο το ανθρώπινο λάθος, έτσι ώστε να μετριασθούν τα τροχαία ατυχήματα, καθώς και να προστατευθεί η ανθρώπινη ζωή. Η ασφάλιση του οχήματος στη χώρα μας, όπως είναι γνωστό, είναι υποχρεωτική. Αποτελεί όμως και πράξη ευθύνης απέναντι στους συμπολίτες μας που μοιράζονται τον δρόμο. Σίγουρα αυτό το μέτρο θα ωφελήσει τον Κλάδο Ασφάλισης του Αυτοκινήτου, αφενός γιατί θα αποτρέψει ατυχήματα που σήμερα συμβαίνουν κυρίως μεταμεσονύκτιες ώρες χωρίς να κληθεί η τροχαία και τις περισσότερες, αν όχι σε όλες, συντρέχει η επίδραση του αλκοόλ στον οδηγό του οχήματος, αφετέρου η αποφυγή σοβαρών τροχαίων ατυχημάτων που επιφέρουν τον Θάνατο ή την Σοβαρή Σωματική Βλάβη τρίτων και την εμπλοκή της Ασφαλιστικής Εταιρίας που καλείται να καλύψει μεγάλες αποζημιώσεις και στη συνέχεια να απαιτήσει τα χρήματα αυτά από τον οδηγό ή και τον ιδιοκτήτη του οχήματος με αμφιλεγόμενο αποτέλεσμα».

2.«Λόγω της υπερθέρμανσης του πλανήτη από την ανεξέλεγκτη καύση ορυκτών καυσίμων και την εκπομπή αερίων στην ατμόσφαιρα, η Ε.Ε. πήρε την απόφαση για τη μείωση της εκπομπής των καυσαερίων κατά 50% το 2030 με στόχο το μηδενισμό τους το 2050. Αυτός ο στόχος έχει επίδραση και στον τομέα της Αυτοκίνησης. Η σχεδόν αδύνατη επίτευξη των μηδενικών ρύπων από τους κινητήρες εσωτερικής καύσης, οδήγησε στην τεχνολογική εξέλιξη άλλων μορφών κινητήρων. Αυτή την στιγμή φαίνεται ότι επικρατεί η Ηλεκτροκίνηση. Συνέπεια αυτής της εξέλιξης είναι πλέον όλες ή σχεδόν όλες οι Αυτοκινητοβιομηχανίες να εξελίσσουν και να προσφέρουν νέα μοντέλα οχημάτων με κίνηση αποκλειστικά και μόνο τον ηλεκτρισμό. Η αναμενόμενη εξάπλωση και επικράτηση αυτού του είδους των οχημάτων είναι δεδομένο ότι θα δημιουργήσει και νέα ζήτηση καλύψεων - προϊόντων και από τις Ασφαλιστικές Εταιρίες. Αιτήματα για την κάλυψη της μπαταρίας που σήμερα αποτελεί περίπου το 30 με 40% της αξίας του οχήματος π.χ. από καταστροφή ή ανάγκη αντικατάστασης από τροχαίο ατύχημα, από αιτίες που δεν καλύπτονται από την εγγύηση του εργοστασίου, η κάλυψη του κόστους ενοικίασης μπαταρίας, τυχόν ζημιές κατά την φόρτιση του οχήματος, κλοπή ή αντικατάσταση των καλωδίων φόρτισης του οχήματος, πιθανή κάλυψη Σωματικών Βλαβών ή Θανάτου σε τρίτους που θα χρειασθεί να επέμβουν ή να εργαστούν επί του οχήματος κατά την διάρκεια ατυχήματος ή εργασιών συντήρησής του. Ένα είναι σίγουρο, ότι κάθε εξέλιξη στον χώρο της Αυτοκίνησης, δημιουργεί ανάγκες και αποτελεί πρόσφορο έδαφος για τη δημιουργία νέων καλύψεων και προϊόντων για την Ασφαλιστική αγορά».

3.«Τα τελευταία 10 χρόνια τα ασφάλιστρα του Κλάδου Αυτοκινήτου έχουν υποστεί μείωση τουλάχιστον κατά 50%. Οι αιτίες είναι λίγο πολύ γνωστές σε όλους. Βιώσαμε μία σφοδρή οικονομική κρίση αφού η χώρα μας έφθασε στα όρια της χρεωκοπίας. Τα τελευταία 2 χρόνια βιώνουμε τις συνέπειες μίας παγκόσμιας πανδημίας με μεγάλα χρονικά lock down και, τέλος, το τελευταίο διάστημα έναν πόλεμο που ναι μεν είναι μακριά από εμάς, έχει όμως οικονομικές συνέπειες και για την χώρα μας σε ό,τι αφορά την εξάρτηση μας σε καύσιμα και άλλα προϊόντα. Κυρίως οι δύο πρώτες αιτίες είχαν σαν συνέπεια την ελάττωση της κυκλοφορίας των οχημάτων και συνεπώς του πλήθους των ατυχημάτων, όχι όμως και τους ύψους αυτών, αφού είχαμε αύξηση της σφοδρότητας λόγω της ανάπτυξης μεγαλύτερων ταχυτήτων. Οι προαναφερόμενες αιτίες συνεπικουρούμενες και από τον ανταγωνισμό, είχαν ως συνέπεια τη μείωση των ασφαλίστρων από τις Ασφαλιστικές Εταιρίες. Από τα μέσα του 2021 και με την απελευθέρωση της κίνησης ήδη παρουσιάζεται αύξηση της συχνότητας των ατυχημάτων σε επίπεδα προ covid εποχής. Παράλληλα υπάρχει σε εξέλιξη κύμα αυξήσεων που επηρεάζει αυξητικά το κόστος αποκατάστασης των υλικών ζημιών που δεν μπορεί πλέον να απορροφηθεί από κανένα εμπλεκόμενο μέρος στο ατύχημα, δηλαδή συνεργεία και ασφαλιστικές εταιρίες. Όλα τα ανωτέρω δημιουργούν ένα εκρηκτικό μείγμα δύσκολων αλλά αναγκαίων αποφάσεων. Από τη μία πλευρά η κοινωνία προσπαθεί να επανέλθει στην κανονικότητά της και από την άλλη οι Ασφαλιστικές Εταιρίες θα πρέπει να αντεπεξέλθουν στις απαιτήσεις, ώστε να είναι συνεπείς στις υποχρεώσεις τους. Η αύξηση των ασφαλίστρων είναι απαραίτητη και αναγκαία. Δεν υπάρχουν πλέον αποθέματα ή άλλοι τρόποι για να καλυφθεί η αύξηση του κόστους των ζημιών. Είναι θέμα απόφασης το πότε κάθε Εταιρία θα κάνει την κίνησή της».

Νίκος Ζάχος, NP Ασφαλιστική

Ο μηδενισμός του αλκοόλ και τα νέα συστήματα ελέγχου της οδηγικής συμπεριφοράς είναι για τον γενικό διευθυντή της NP Ασφαλιστικής, Νίκο Ζάχο, εξαιρετικά εργαλεία για τον έλεγχο των τροχαίων ατυχημάτων. Η εταιρεία του έχει ήδη εξειδικευμένα προϊόντα για τα ηλεκτρικά οχήματα, ενώ όσον αφορά στο καυτό θέμα των ασφαλίστρων, ξεκαθαρίζει πως δεν πρέπει να συνεχιστεί η πρακτική των επιθετικών μειώσεων ασφαλίστρων για απόκτηση μεριδίου αγοράς.

1.«Οι ευρωπαϊκές οδηγίες κινούνται προς την κατεύθυνση της μεγαλύτερης παθητικής αλλά ενεργητικής ασφάλειας οχημάτων και οδηγών. Σίγουρα, κινούνται προς την σωστή κατεύθυνση, καθώς η ιδέα της αυτοκίνησης μετατοπίζεται όλο και εντονότερα προς την ασφάλεια. Εύλογα λοιπόν και οι ασφαλιστικές εταιρίες θα πρέπει να προσαρμοστούν πάνω στα νέα δεδομένα που δημιουργεί η διαρκώς εξελισσόμενη τεχνολογία αυτοκινήτου. Η πρώτη εκτίμηση είναι ότι τα νέα συστήματα ασφαλείας υψηλής τεχνολογίας που ενσωματώνονται στα αυτοκίνητα θα περιορίσουν τις ανθρώπινες απώλειες, ή, έστω, θα μειώσουν την σφοδρότητα και την συχνότητα των σοβαρών ατυχημάτων, που επιφέρουν τραυματισμούς ή απώλειες ζωής. Για τις ασφαλιστικές αυτό σημαίνει πολύ χαμηλότερες αποζημιώσεις και μείωση του loss ratio. Η δεύτερη εκτίμηση είναι ότι οι ασφαλιστικές εταιρίες θα προσαρμόσουν τις καλύψεις αστικής ευθύνης αυτοκινήτου στις νέες τεχνολογικές εξελίξεις και σίγουρα νέες καλύψεις θα προστεθούν. Σε ό,τι αφορά τον μηδενισμό του αλκοόλ, βάσει ερευνών τα περισσότερα τροχαία ατυχήματα με θύματα γίνονται μετά από μεγάλη κατανάλωση αλκοόλ και ιδιαίτερα στην περιφέρεια της Ελλάδας και κατά τους θερινούς μήνες, η κατανάλωση αλκοόλ αυξάνεται σε όλες τις ηλικίες με αποτέλεσμα να γίνεται πρόξενος πολλών ατυχημάτων. Ο μηδενισμός του αλκοόλ και η δημιουργία τεχνολογικών συστημάτων ελέγχου της οδηγικής συμπεριφοράς είναι ένα εξαιρετικό εργαλείο για τις ασφαλιστικές προκειμένου να περιοριστούν τα τροχαία δυστυχήματα. Ωστόσο και εδώ θα δημιουργηθούν νέες καλύψεις που θα προσαρμόζονται στις νέες ευρωπαϊκές οδηγίες».

2.«Η ηλεκτροκίνηση είναι το μέλλον στην αυτοκίνηση. Όλο και περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες παράγουν και θα παράγουν στο άμεσο μέλλον αποκλειστικά ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα. Εάν σήμερα η σχέση των συμβατικών και υβριδικών οχημάτων με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι κατ’ εκτίμηση 10 προς 1, στα προσεχή χρόνια, η σχέση αυτή θα τείνει να αντιστραφεί. Η ασφαλιστική αγορά και εδώ θα πρέπει να προσαρμόσει τα ασφαλιστικά της προϊόντα στις νέες τεχνολογικές εξελίξεις. Στην NP Ασφαλιστική προσφέρουμε ήδη εξειδικευμένα και ολοκληρωμένα προγράμματα που καλύπτουν τις ανάγκες των ηλεκτρικών οχημάτων, το ‘PLUS ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ ΕΙΧ’, ‘ΝΕΟΣ ΠΟΣΕΙΔΩΝ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ ΕΙΧ’ και ΤΡΙΑΙΝΑ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ ΕΙΧ’. Στο θέμα της αυτοκίνησης, ο χρόνος «ωρίμανσης» και ενσωμάτωσης των τεχνολογικών εξελίξεων έχει μειωθεί σημαντικά και θα πρέπει αντιστοίχως γρήγορα να εναρμονιστούν και τα ασφαλιστικά προϊόντα».

3.«Η αύξηση των ζημιών ήταν εμφανέστατη το 2021 και αυτή η αύξηση επηρέασε ιδιαίτερα τα τεχνικά αποτελέσματα των εταιριών που είχαν σημειώσει μεγάλες μειώσεις μέσα στο 2020 λόγω των lockdowns. Πλέον το Α΄ τρίμηνο του 2022 έχουμε δει εκτίναξη του πληθωρισμού (8,9% τον Μάρτιο) σε υψηλά 25ετίας στην Ελλάδα και αυτό επηρεάζει άμεσα τις αποζημιώσεις (για παράδειγμα, το κόστος αποκατάστασης υλικών ζημιών) αλλά και το κόστος λειτουργίας των επιχειρήσεων. Άρα οι δύο αυτοί παράγοντες (αύξηση τροχαίων ατυχημάτων και άνοδος πληθωρισμού) νομοτελειακά θα πρέπει να οδηγήσουν είτε σε μία σταθεροποίηση ασφαλίστρων -καθώς δεν μπορεί και δεν πρέπει να συνεχίζεται η πρακτική των επιθετικών μειώσεων ασφαλίστρων για απόκτηση μεριδίου αγοράς- είτε σε μία σταδιακή αναπροσαρμογή ασφαλίστρων. Αυτές θα είναι οι λογικές συνέπειες από την αύξηση των τροχαίων. Όμως υπάρχουν εταιρείες που λειτουργούν με τα δικά τους κριτήρια και δίνουν μεγαλύτερη έμφαση στην απόκτηση όγκου εργασιών παρά στην τελική κερδοφορία τους. Το ποιές εταιρίες τελικά δικαιώνονται, φαίνεται στα τεχνικά αποτελέσματά τους στο τέλος της χρήσης».

Πάνος Κούβαλης και Σπύρος Οικονόμου, Interamerican

Στην Interamerican ήταν άμεση η προσαρμογή του ασφαλιστικού προϊόντος για την καλύτερη εξυπηρέτηση των ηλεκτρικών οχημάτων και την εμπειρία του πελάτη. Όσον αφορά στην επιστροφή της κίνησης στα επίπεδα προ της πανδημίας σε συνδυασμό με τον υψηλό πληθωρισμό που ανεβάζει τα επισκευαστικά κόστη, τα στελέχη της Interamerican, Πάνος Κούβαλης, Tribe Leader, Mobility & Convenience Tribe και Σπύρος Οικονόμου, Chapter Leader, Business & Ecosystem Development Chapter, απαντούν πως αν και ένα φθηνό ασφάλιστρο δεν είναι κακό, ωστόσο θα πρέπει να γίνουν βήματα προς τον εξορθολογισμό των τιμολογίων.

1. «H χρήση περισσότερων συστημάτων ασφαλείας (Advanced Driver Assistance Systems, ADAS) είναι σαφώς προς την σωστή κατεύθυνση και απολύτως συμβατές με το όραμά μας, το οποίο μιλά για περισσότερη ασφάλεια και λιγότερη ασφάλιση. Το πώς επηρεάζεται η ασφάλιση από αυτές τις τεχνολογίες είναι μια αρκετά σύνθετη εικόνα. Για αρχή να αναφέρουμε πως δεν είναι ένα απολύτως νέο τοπίο, καθώς οι αυτοκινητοβιομηχανίες συνεχώς βελτιώνουν την ενεργητική και παθητική ασφάλεια των οχημάτων τους. Σαν παράδειγμα αναφέρουμε πως τα θανατηφόρα ατυχήματα μειώθηκαν περισσότερο από 40% και οι σοβαροί τραυματισμοί κατά 60% την τελευταία δεκαετία. Οι νέες οδηγίες και τεχνολογίες θα βοηθήσουν στο να διατηρηθεί η ίδια τάση και σαφώς αυτό θα συνεχίζει να αποτυπώνεται στην τιμολόγηση των ασφαλιστικών προγραμμάτων. Αυτό μας φέρνει σε μια μεγάλη σημερινή πρόκληση για εμάς, καθώς είναι εξαιρετικά δύσκολο να ταυτοποιήσουμε ανά όχημα ποιο συνδυασμό συστημάτων ασφαλείας έχει, καθώς σε πολλές περιπτώσεις ανήκουν σε πρόσθετο εξοπλισμό. Η προσπάθειά μας εστιάζεται στον προσδιορισμό του μέσου επιπέδου ασφάλειας ανά μοντέλο, ώστε να μπορούμε να επιβραβεύσουμε αντίστοιχα τους ιδιοκτήτες τους. Σαφώς όταν τα συστήματα αυτά θα είναι υποχρεωτικά θα μιλάμε για μια πολύ απλούστερη διαδικασία. Ένας σημαντικός παράγοντας ο οποίος πρέπει να αναφέρουμε είναι η δυνατότητα απενεργοποίησης αυτών των συστημάτων. Μέχρι σήμερα δεν υπάρχει μια κοινή προσέγγιση μεταξύ των διαφόρων κατασκευαστών και συστημάτων, με αποτέλεσμα μικτά αποτελέσματα ως προς την αποτελεσματικότητα. Την ίδια στιγμή, ο στόλος αυτοκινήτων στην Ελλάδα συνεχώς γερνά, οπότε τα όποια πλεονεκτήματα αυτών των τεχνολογιών συνεχώς απομακρύνονται. Κατά την άποψή μας, αυτό αποτελεί το μεγαλύτερο και δυσκολότερο εμπόδιο για την υιοθέτηση νέων τεχνολογιών».

2. «Η ηλεκτροκίνηση αποτελεί ένα από τα πιο σημαντικά disruptions στην ιστορία της αυτοκίνησης, καθώς αλλάζει ουσιωδώς την εμπειρία μετακίνησης και χρήσης ενός οχήματος. Οι προκλήσεις που αντιμετωπίζουμε για την ευρεία υιοθέτηση της ηλεκτροκίνησης είναι πολλές, και εστιάζονται κυρίως στην ανάπτυξη δικτύου φόρτισης, κάτι το οποίο αποτελεί ιδιαίτερη πρόκληση σε μια χώρα με την τοπογραφία της Ελλάδας. Σε κάθε περίπτωση με χαρά διαπιστώνουμε πως το ενδιαφέρον του αγοραστικού κοινού, της πολιτείας αλλά και του επιχειρηματικού κόσμου συνεχώς αυξάνεται και σε αυτό το πλαίσιο έχουμε τοποθετηθεί με σαφείς θέσεις και ενέργειες. Από πλευράς μας, δεν έχουμε εντοπίσει, σε αυτή τη χρονική συγκυρία, την ανάγκη ουσιαστικής διαφοροποίησης σε επίπεδο καλύψεων των ασφαλιστικών προϊόντων που αφορούν τα ηλεκτρικά οχήματα. Ωστόσο, έχουμε προβεί σε σημαντικές αλλαγές οι οποίες προσαρμόζουν την εμπειρία πελάτη στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των ηλεκτρικών οχημάτων. Ας μιλήσουμε με κάποια παραδείγματα. Η πρώτη μας μέριμνα ήταν να επιτρέψουμε την άμεση έκδοση συμβολαίων από τις πλατφόρμες μας. Αυτό απαιτούσε ουσιαστική αναβάθμιση του τρόπου που τιμολογούμε, ο οποίος βασίζεται μερικώς και στον κυβισμό, ενώ παράλληλα παραμείναμε συνεπείς στη δέσμευσή μας για ευνοϊκή μεταχείριση των ηλεκτρικών οχημάτων. Μια άλλη σημαντική ενέργεια ήταν η εκπαίδευση των ανθρώπων της Οδικής Βοήθειας, ώστε να εξυπηρετούν με ασφάλεια τα ηλεκτρικά οχήματα, ενώ, συμπεριλάβαμε την έλλειψη μπαταρίας στις περιπτώσεις που καλύπτουμε για μεταφορά, συμβάλλοντας έτσι ουσιαστικά στην αντιμετώπιση του range anxiety, έναν από τους μεγαλύτερους ανασταλτικούς παράγοντες στη διάδοση της ηλεκτροκίνησης. Τελευταίο παράδειγμα προσαρμογής μας είναι οι συνεργασίες μας με οργανισμούς μέσα από το οικοσύστημα της ηλεκτροκίνησης, με απώτερο σκοπό τη βελτίωση της εμπειρίας πελάτη, πέρα από τα παραδοσιακά όρια της ασφαλιστικής βιομηχανίας. Βλέπουμε, λοιπόν, πως ενώ τεχνικά το ασφαλιστικό προϊόν δεν έχει διαφοροποιηθεί έχουμε προχωρήσει σε ουσιαστικές ενέργειες για την καλύτερη εξυπηρέτηση των ηλεκτρικών οχημάτων. Ίσως στο μέλλον προκύψει η ανάγκη και για αλλαγές σε επίπεδο καλύψεων. Σε κάθε περίπτωση, συνοδοιπόροι μας στην ανάπτυξη νέων προτάσεων ασφάλισης είναι τόσο οι τελικοί μας πελάτες, όσο και οι συνεργασίες μας με φορείς που σχετίζονται άμεσα με την ηλεκτροκίνηση, π.χ. το Tesla owners club».

3. «Η σταδιακή άρση των περιορισμών την άνοιξη του 2021 είχε σαν αποτέλεσμα την αύξηση της κυκλοφορίας των οχημάτων και αντίστοιχα των ατυχημάτων. Η εικόνα της ασφαλιστικής αγοράς ήταν ότι η συχνότητα των ατυχημάτων επανήλθε στα επίπεδα του 2019, αντίστοιχη δηλαδή με την εμπειρία πριν τη πανδημία, αλλά το μέσο ασφάλιστρο ήταν αρκετά μειωμένο, καθώς η μεγάλη πλειοψηφία των ασφαλιστικών εταιριών έδωσε τιμολογιακά κίνητρα στους πελάτες τους ώστε να διατηρήσουν την ασφάλιση του οχήματός τους. Δυστυχώς μέσα στους πρώτους μήνες του 2022 στη συγκεκριμένη τάση του πλήθους ζημιών ήρθαν να προστεθούν μια σειρά από πληθωριστικές πιέσεις στα επισκευαστικά κόστη για τα αυτοκίνητα που αρχίζουν σημαντικά να πιέζουν τα ασφάλιστρα τόσο της Αστικής Ευθύνης όσο και των συμπληρωματικών καλύψεων που αφορούν το ίδιο το αυτοκίνητο. Αν οι συγκεκριμένες τάσεις διατηρηθούν για αρκετούς μήνες οι ασφαλιστικές εταιρίες θα πρέπει να κάνουν βήματα προς μια πιο ορθολογική τιμολογιακή προσέγγιση που θα επιτρέπει να καλυφθεί σωστά το εκτιμώμενο ρίσκο που αναλαμβάνουν σε συνδυασμό πάντα με την αγοραστική δυνατότητα των καταναλωτών. Ένα φθηνό ασφάλιστρο δεν είναι κάτι κακό, θα πρέπει όμως να μη διαφοροποιεί την εξυπηρέτηση του καταναλωτή ειδικά τη στιγμή τη που χρειάζεται περισσότερο, τη στιγμή του ατυχήματος ή της βλάβης».

Θανάσης Οικονόμου, ΣΥΝΕΤΑΙΡΙΣΤΙΚΗ ΑΕΕΓΑ

Η ηλεκτροκίνηση ήρθε στη ζωή μας για να μείνει, λέει ο τεχνικός διευθυντής της ΣΥΝΕΤΑΙΡΙΣΤΙΚΗ Ασφαλιστικής, Θανάσης Οικονόμου, και εξηγεί πώς μπορούν να προσαρμοστούν ή να δημιουργηθούν ασφαλιστικά προϊόντα π.χ. στην κάλυψη του καλωδίου φόρτισης ή της μπαταρίας. Παράλληλα, επισημαίνει πως οι αριθμοί και η λογική συγκλίνουν στην αύξηση των ασφαλίστρων, η οποία βέβαια θα πρέπει να είναι η απολύτως αναγκαία.

1. «Πολλά από τα συστήματα ασφαλείας υψηλής τεχνολογίας που ήδη υπάρχουν, ενσωματώνονται ήδη στα οχήματα σε προαιρετική όμως βάση, που ανεβάζει έτσι το τελικό κόστος των οχημάτων, με αποτέλεσμα να αποτελούν την μειοψηφία των κυκλοφορούντων οχημάτων. Οι πρόσφατες ευρωπαϊκές οδηγίες υποχρεώνουν τους κατασκευαστές αυτοκινήτων να τοποθετούν συστήματα υψηλής τεχνολογίας υποχρεωτικά στον βασικό τους εξοπλισμό, αρχής γενομένης από τον Ιούλιο του 2022 για τα αυτοκίνητα νέας γενιάς. Αυτό που αναμένει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή από την εφαρμογή αυτών των μέτρων, είναι η μείωση των ατυχημάτων, έτσι ώστε μέχρι το 2038 να έχουν σωθεί τουλάχιστον 25.000 ζωές και να έχουν αποφευχθεί τουλάχιστον 140.000 σοβαροί τραυματισμοί. Αυτό είναι σίγουρα ένα καλό νέο που μας αφορά όλους. Από την πλευρά τώρα της ασφάλισης των οχημάτων είναι ακόμα πολύ νωρίς για να μπορέσει να εκτιμηθεί πόσο θα επηρεαστεί το τοπίο. Όταν βέβαια μιλάμε για «τοπίο» στην ασφάλιση των οχημάτων, μιλάμε κυρίως για το ύψος των ασφαλίστρων, γιατί από πλευράς καλύψεων και προϊόντων δεν αναμένονται σημαντικές αλλαγές, με μικρές εξαιρέσεις στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Από τη μια μεριά, λοιπόν, θα ήταν λογικό μια μόνιμη μείωση των ατυχημάτων να επηρεάσει προς τα κάτω το κόστος της ασφάλισης, από την άλλη, το αναμενόμενο αυξημένο κόστος των οχημάτων (τουλάχιστον τα πρώτα χρόνια εφαρμογής των νέων μέτρων), αναμένεται να το επηρεάσει προς τα πάνω. Επίσης, τα νέα οχήματα που θα είναι εφοδιασμένα με αυτά τα συστήματα, θα αρχίσουν να κυκλοφορούν σταδιακά στους δρόμους μας και θα πρέπει να κάνουμε υπομονή μέχρι να δούμε πότε θα αρχίσουμε να έχουμε στη χώρα μας σταθερή μείωση των ατυχημάτων (τουλάχιστον των σοβαρών)».

2. «Πιστεύω ότι η ηλεκτροκίνηση ήρθε στη ζωή μας για να μείνει. Όλες πλέον οι αυτοκινητοβιομηχανίες κατασκευάζουν και αμιγώς ηλεκτρικά ή υβριδικά οχήματα. Παρά τα εμπόδια που ακόμα υπάρχουν στην ανάπτυξη των ηλεκτρικών οχημάτων (όπως η ακόμα σχετικά υψηλή τιμή αγοράς, η αυτονομία των μπαταριών και η έλλειψη υποδομής και σταθμών φόρτισης), νομίζω ότι το μέλλον είναι σε αυτά και ότι σε λίγα χρόνια οι κατασκευαστές θα είναι υποχρεωμένοι να παράγουν μόνο τέτοια αυτοκίνητα. Προς το παρόν, οι πωλήσεις των ηλεκτρικών οχημάτων επηρεάζονται άμεσα από τα εκάστοτε ισχύοντα κίνητρα (κυρίως φορολογικά), για την ενθάρρυνση των ανθρώπων να αγοράζουν τέτοια αυτοκίνητα. Οι ασφαλιστικές εταιρείες από την άλλη, πρέπει να προσαρμόσουν τα υπάρχοντα προϊόντα τους ή και να αναπτύξουν νέα, έτσι ώστε να καλύπτουν τις ανάγκες των ανθρώπων που έχουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Οι ανάγκες αυτές, προσδιορίζονται κυρίως, στην κάλυψη του καλωδίου φόρτισης, της μπαταρίας, που έχει μεγάλο κόστος και στην ρυμούλκηση του οχήματος μέχρι τον πλησιέστερο σταθμό φόρτισης. Θα μπορούσαν βεβαίως να ασφαλισθούν και το προσωπικό ατύχημα του οδηγού ή και η Αστική Ευθύνη του οδηγού, κατά τη διάρκεια της φόρτισης. Ασφαλώς, τα ηλεκτρικά οχήματα εξακολουθούν να έχουν ανάγκη των ασφαλιστικών καλύψεων (εκτός της υποχρεωτικής Αστικής Ευθύνης προς τρίτους), που ήδη υπάρχουν και για τα «συμβατικά» οχήματα, όπως είναι η φωτιά, η κλοπή, η θραύση κρυστάλλων και οι ίδιες ζημιές. Όλα αυτά μαζί, σίγουρα θα μπορούν να αποτελούν ένα νέο ασφαλιστικό προϊόν που θα «κουμπώνει» μόνο στα ηλεκτρικά οχήματα».

3.«Υπό νορμάλ συνθήκες, η αναμενόμενη αύξηση των ατυχημάτων από μόνη της, πρέπει να επηρεάσει το ύψος των ασφαλίστρων προς τα πάνω. Αυτό λένε οι αριθμοί, αυτό λέει και η λογική. Μην ξεχνάμε ότι και πριν την εφαρμογή των περιορισμών της κυκλοφορίας, τα ασφάλιστρα ήταν χαμηλά, λόγω ανταγωνισμού, με αποτέλεσμα το εμπορικό ασφάλιστρο της πλειοψηφίας των εταιρειών να είναι μικρότερο από το αναγκαίο τεχνικό ασφάλιστρο. Για τον ίδιο κυρίως λόγο, δηλαδή τον ανταγωνισμό, τα ασφάλιστρα είναι ήδη ακόμα χαμηλότερα και μετά την εφαρμογή των περιορισμών στην κυκλοφορία. Δεν θα πρέπει να επανέλθουν, σε πρώτη φάση τουλάχιστον, στα επίπεδα των τιμολογίων της προ περιορισμών της κυκλοφορίας των οχημάτων εποχής, δηλαδή του 2019 και στη συνέχεια να γίνεται η τιμολόγηση ανάλογα με το πόσο ζημιογόνο είναι το αποτέλεσμα; Δεν πρέπει επίσης να ξεχνάμε, ότι οι αυξήσεις στα κόστη των επισκευών λόγω του πληθωρισμού και της ενεργειακής κρίσης, οδηγούν από μόνες τους στη χειροτέρευση του δείκτη των ζημιών. Ακόμα δηλαδή και να μην υπήρχε η αύξηση των ατυχημάτων λόγω της άρσης των περιορισμών, θα έπρεπε, τεχνικά, να υπάρξει αύξηση των ασφαλίστρων μόνο και μόνο από την αύξηση του κόστους των επισκευών. Πόσω μάλλον αν συζητούμε και για ταυτόχρονη αύξηση των ατυχημάτων. Κάτι άλλο που δεν πρέπει να ξεχνάμε, όμως, είναι και η δύσκολη οικονομική θέση στην οποία βρίσκονται οι περισσότεροι Έλληνες, εξαιτίας όλων αυτών που συμβαίνουν γύρω μας. Θα πρέπει συνεπώς η οποιαδήποτε αύξηση των ασφαλίστρων να είναι η απολύτως αναγκαία. Στη Συνεταιριστική προσπαθούμε να είμαστε συνεχώς δίπλα στον πελάτη μας, προσφέροντάς του σωστή τιμολόγηση, διευκολύνοντάς τον στην εξόφληση και αποζημιώνοντας πολύ γρήγορα τις ζημιές του».

Αποκλειστικό στη Δέσποινα Κονταράκη για την «ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗ»

Videos

  • 19th Hydra Meeting 2017 - 9
    • 19th Hydra Meeting 2017 - 9

    • Watch Video

  • 19th Hydra Meeting 2017 - 6
    • 19th Hydra Meeting 2017 - 6

    • Watch Video

  • 19th Hydra Meeting 2017 - 4
    • 19th Hydra Meeting 2017 - 4

    • Watch Video

  • 19th Hydra Meeting 2017 - 2
    • 19th Hydra Meeting 2017 - 2

    • Watch Video

Tα cookies μας βοηθούν να σας παρέχουμε καλύτερες υπηρεσίες. Χρησιμοποιώντας τις υπηρεσίες μας συμφωνείτε στη χρήση των cookies.
Ok