Δηλώσεις κληρονομιάς: Ηλεκτρονικά από την αρχή του έτους - Έως 24 δόσεις η εξόφληση
Σάββατο, 14 Ιανουαρίου 2023 13:54Στην ηλεκτρονική εποχή μπήκαν από την 1η Ιανουαρίου και οι δηλώσεις κληρονομιάς για θανάτους που έλαβαν χώρα από την 1-1-2022 και εντεύθεν.
Αρχικές και τροποποιητικές δηλώσεις κληρονομιάς υποβάλλονται πλέον ηλεκτρονικά μέσω της εφαρμογής myProperty, με εξαίρεση συγκεκριμένες δηλώσεις όπως για παράδειγμα αυτές που αφορούν ακίνητα εκτός Συστήματος Αντικειμενικού Προσδιορισμού Αξιών Ακινήτων (Α. Π.Α.Α.).
Η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) εξέδωσε αναλυτικό οδηγό 78 ερωτήσεων- απαντήσεων προκειμένου να ξεδιαλύνει τις απορίες των φορολογούμενων.
Οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να γνωρίζουν ότι ο φόρος κληρονομιάς βαρύνει τον κληρονόμο και καταβάλλεται σε έως 12 ίσες διμηνιαίες δόσεις (ή έως 24 εφόσον πρόκειται για ανήλικο υπόχρεο), κάθε μία εκ των οποίων δεν μπορεί να είναι μικρότερη των 500 ευρώ (πλην της τελευταίας).
Η πρώτη δόση καταβάλλεται μέχρι την τελευταία εργάσιμη ημέρα του επόμενου από τη βεβαίωση/έκδοση της πράξης μήνα και οι επόμενες μέχρι την τελευταία εργάσιμη ημέρα των διμήνων που ακολουθούν.
Εάν ο υπόχρεος καταβάλει το σύνολο του φόρου μέσα στην προθεσμία καταβολής της πρώτης διμηνιαίας δόσης, έχει δικαίωμα έκπτωσης κατά ποσοστό 5%. Εάν ο φόρος που θα προκύψει είναι μικρότερος των 500 ευρώ το ποσό καταβάλλεται εφάπαξ και χωρίς έκπτωση.
Αν η δήλωση αφορά μόνο κινητά και η καταβολή του φόρου δεν διασφαλίζεται, ο φόρος βεβαιώνεται και καταβάλλεται εφάπαξ εντός τριών ημερών από τη βεβαίωση ενώ σε περίπτωση εκπρόθεσμης τροποποιητικής δήλωσης, ο φόρος καταβάλλεται σε μία δόση εντός 30 ημερών χωρίς έκπτωση.
Αξίζει να σημειωθεί ότι σε έντυπη μορφή εξακολουθούν να υποβάλλονται, είτε μέσω της εφαρμογής «Τα αιτήματά μου», ενδεικτικά:
*Οι δηλώσεις που αφορούν ακίνητα εκτός Α.Π.Α.Α.
*Οι δηλώσεις αναβολής φορολογίας.
*Οι δηλώσεις με αντικείμενο κινητά κάθε είδους ή μετρητά και δεν διασφαλίζεται η πληρωμή του φόρου από την περιουσία του υπόχρεου κληρονόμου, για τα οποία ο φορολογούμενος παρέχει ασφάλεια ή εγγυητική επιστολή τράπεζας, προκειμένου να βεβαιωθεί ο φόρος σε δόσεις.
*Οι δηλώσεις κληρονομιάς επικαρπίας, η οποία περιέρχεται λόγω θανάτου του επικαρπωτή στον ψιλό κύριο που έχει αγοράσει την ψιλή κυριότητα, για την οποία υπόκειται σε φόρο για τα υπόλοιπα δέκατα της αξίας της πλήρους κυριότητας, και:
*Οι αρχικές δηλώσεις που η συνολική αξία του ενεργητικού κάθε δήλωσης υπολείπεται της συνολικής αξίας του παθητικού της ίδιας δήλωσης κληρονομιάς.
Σχετικά Άρθρα
- «Ραβασάκια» από την ΑΑΔΕ για τα τέλη κυκλοφορίας - Ποιοι θα πληρώσουν διπλά και μέχρι πότε μπορούν να γλιτώσουν το πρόστιμο
- ΑΑΔΕ: Διευκρινίσεις για τη Δήλωση Έναρξης Χρήσης των εφαρμογών timologio/myDATAapp στην ηλεκτρονική τιμολόγηση
- Από 1ης Ιουλίου 2027 η υποχρεωτική πληρωμή ενοικίων μέσω τράπεζας
- ΑΑΔΕ: Από σήμερα σε νέα ψηφιακή εποχή με AI, Big Data και «έξυπνους» ελέγχους – Οι 5 μεγάλες αλλαγές
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
-
Lemonade Autonomous Car adds support for Tesla FSD V14 Lite -
Eurolife FFH: Δύο σημαντικές διακρίσεις στα Bite Awards 2026 για έργα τεχνολογίας και ψηφιακού μετασχηματισμού -
Κικίλιας σε Βελόπουλο: «Να πάρει πίσω όσα είπε για το Λιμενικό και τα τουρκικά αλιευτικά» -
Σε πιλοτική λειτουργία το Athens Move του Δήμου Αθηναίων με τα πρώτα ηλεκτρικά λεωφορεία -
Στην Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα η πρώτη Προεδρία του NEFI -
Willis appoints Mike Williams as North America Public Sector and Education Industry Leader